Bericht van Volkshotel, vervangen polderriool

Beste buren,

Wij willen jullie informeren hoe het vervangen van het polderriool verloopt aan de noordzijde van het parkeerterrein (Grensstraat).

Op basis van tekeningen en camera onderzoek gingen we ervan uit dat er op noordzijde van ons parkeerterrein een Vuil Water Afvoer (VWA) riool en een Polderriool hadden liggen. De eerste op 1,5 meter diepte en de tweede op 3,5 meter diepte. Beiden liggen er minimaal sinds 1962. Een riool gaat gemiddeld 40 jaar mee dus inmiddels dusdanig afgeschreven dat deze vernieuwd moet worden. Wij gingen ervan uit dat onze Hemel Water Afvoer (HWA/dus de regenpijpen) was aangesloten op het polderriool net zoals dat voor een aantal woningen geldt.

Het polderriool is een gezamenlijk eigendom van alle grondeigenaren rondom Volkshotel aangezien het ooit is aangelegd ter vervanging van de sloot die ooit in “ons weiland” lag waar wij nu onze gebouwen/woningen op hebben. De kosten voor onderhoud is ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Wij willen gezien de overlast die wij geven met onze verbouwing de huidige kosten voor vernieuwing van het riool voor onze rekening nemen als blijk van goede wil.

Wij waren van plan om ons eigen VWA riool te vernieuwen en op dezelfde plek terug te leggen. Het polderriool wilden wij vervangen door 40 cm dikke buis met gaatjes op zo’n 1,5 meter diepte. Onze HWA wilden we dan opnieuw aansluiten op die nieuwe rioolbuis met gaatjes. Alle (illegale) aansluitingen van de woningen op het polderriool wilden wij ook gaan aansluiten op de buis met gaatjes. De buis met gaatjes laat het water netjes in grondwater zakken bij rustige regenval, maar bij grotere regenbuien fungeert de buis met gaatjes als een gewoon riool want water heeft dan geen tijd om door de gaatjes te lekken. We zouden het polderriool volschuimen met beton zodat deze in de toekomst niet kan instorten waardoor wij zinkholen op ons parkeerterrein krijgen.

Helaas blijken de tekeningen niet te kloppen waardoor er naast een polderriool en een VWA riool ook nog een apart HWA riool ligt. Wij hebben ooit camera onderzoek gedaan in ons HWA riool waardoor wij dachten in het polder riool te zitten wat logisch was aangezien het zo op tekeningen uit en voor 1962 stond. In praktijk blijkt nu dat HWA en VWA riool op 1,5 en 3,5 meter diepte liggen en dat het polderriool op maar liefst 5,5 meter diepte ligt. Dit is heel vervelend aangezien we nu het polderriool niet kunnen volschuimen want we kunnen niet zien welke woningen aan het polderriool zit aangesloten en kunnen dan ook niet deze aansluitingen verplaatsen naar het riool met gaatjes. Zouden we deze wel volschuimen dan zou er flinke risico’s op schade zijn doordat rioleringen van jullie HWA en andere (illegale) aansluitingen opeens vol met beton zitten. Het polder riool uitgraven is ook geen optie op dit moment wat dit zou meer dan EUR 200.000 aan kosten met zich meebrengen.

Wij willen daarom het polderriool laten liggen op 5,5 diepte. We gaan alle aansluitingen die we kunnen vinden aansluiten op het nieuwe riool met gaatjes. Wij gaan ervan uit hiermee bijna alle aansluitingen op nieuwe riool te krijgen. Het oude polder riool laten onaangeraakt liggen. We gaan komende jaren monitoren of deze op plekken verzakt zodat we later kunnen beslissen om in te grijpen. Wij hopen en gaan er een beetje vanuit dat dit polderriool nog wel 25 jaar gewoon kan blijven liggen voor het instort, maar dat zullen metingen moeten uitwijzen. De kans is behoorlijk groot hierop aangezien het polderriool continue onder water is waardoor het niet blootgesteld wordt aan zuurstof wat gunstig is voor levensduur van beton.

Samenvattend leggen wij dus een nieuw riool aan met gaatjes en zullen al jullie rioolpijpen naar het polderriool die we kunnen vinden op dit nieuwe riool aansluiten zodat het goed blijft functioneren komende 40 jaar. Indien polderriool gaat inzakken dan moeten we hier als gezamenlijke eigenaren iets aan gaan doen, maar wij hopen en achten de kans zeer groot dat dit komende 25 jaar gewoon goed gaat.

Mochten we ooit wel het polder riool moeten verwijderen dan zullen we hier afspraken met elkaar over maken, maar nogmaals wij hopen natuurlijk dat dat allemaal niet nodig is en dat onze investering van nu voldoende is om nog lang te genieten van “droge” tuinen.

Wij hopen jullie zo goed te hebben geïnformeerd.

Qua planning gaan wij ervan uit noordzijde terrein begin juni klaar zal zijn en zuidzijde eind juni.

Met vriendelijke groet,
Volkshotel