Nieuwsbrief 10 september 2022

Beste Ernestine,
In deze nieuwsbrief introduceren we een nieuwe rubriek: een interview met bewoners in de buurt, een initiatief van Saskia van Gelder en Ernestine Stoop. Dan kan je nu al het voorlopige programma lezen van het Weesperzijdefestival.
Quirijn Meijnen nam contact op met de gemeente over ontbrekende verkeersdrempels en de gevaarlijke situatie die daardoor ontstaan is. Voorts noemen we een herdenkingsboek dat in de maak is over Joodse bewoners in de buurt. Lees dit en méér hieronder!
Help je mee onze buurt schoon te maken in het kader van World Clean Up Day? Kom dan op zaterdag 17 september om 15 uur naar de Galerie, Weesperzijde 94. En neem misschien wat lekkers mee dan maken we het gezellig!

Ledenwerf actie

In juni startte een ledenwerf-actie om het verenigingsleven in de Weesperzijdebuurt nieuw leven in te blazen. De afgelopen twee coronajaren bemoeilijkten normaal contact tussen buurtgenoten, de gebruikelijke festivals en andere activiteiten en initiatieven konden niet doorgaan. Ook zijn er veel nieuwe mensen in de buurt komen wonen, die geen weet hebben van onze buurtvereniging.
Met een informatiebrief op zak gingen leden in eigen straat bij de buren langs om Vereniging Weesperzijdebuurt persoonlijk onder de aandacht te brengen. Daar waar niemand thuis was kregen de mensen de brief in de bus.
Tot nu toe hebben een ruim 50 mensen/huishoudens zich als nieuw lid aangemeld. We heten de nieuwe leden hartelijk welkom en bedanken de ledenwervers voor hun inzet!

Op bezoek bij…..

Een nieuwe rubriek in de nieuwsbrief van de Vereniging Weesperzijdebuurt.
Wat leeft en wie leven er in de buurt?
Een kort interview met buurtbewoners, die tevens lid zijn van de vereniging.
Dit is de allereerste aflevering met twee bewoners uit de Gijsbrecht van Aemstelstraat.
LEES HIER VERDER!

Verkeersdrempel Marccusstraat

Een betrokken bewoner uit onze buurt, Quirijn Meijnen, merkte terecht op dat er na de renovatie van de Weesperzijde drempels waren verdwenen. Daardoor is een gevaarlijke situatie ontstaan daar waar auto’s uit de zijstraten de Weesperzijde opdraaien: met name de drempel tussen de Weesperzijde en de Marcusstraat. Auto’s hebben daardoor de neiging te snel de Weesperzijde aan te rijden, zonder rekening te houden met kinderen en andere voetgangers.

Hij ging daarop het gesprek aan met de gemeente en die bleek niet ongevoelig voor zijn argumenten. Probleem is wel dat de oude situatie op dit moment niet meteen hersteld kan worden. Gelukkig is er een uitweg gevonden door in de Marcusstraat wèl een extra drempel aan te leggen en een 30km-bord te plaatsen. Als over enige tijd (tussen nu en 5 jaar) de Marcusstraat wordt gerenoveerd, zal de drempel ter hoogte van de Weesperzijde terugkeren. Hulde voor dit initiatief!

VVE naar Raad van State

De VVE van appartementencomplex Marcusstraat 16-42 heeft bij de Raad van State een zaak gewonnen, aangespannen tegen het dagelijks bestuur van Stadsdeel Oost.

De bewoners maakten bezwaar tegen de locatie die door het stadsdeel was aangewezen voor het inzamelen van grof afval. Deze locatie was namelijk gepland vlak voor de voordeur van het appartementencomplex in de smalle Marcusstraat.
Door de bewoners voorgestelde alternatieve plekken, met meer afstand tussen afvallocatie en toegangsdeuren en woon-en slaapkamers, zijn zonder voldoende onderbouwing door het stadsdeel terzijde beoordeeld en terzijde geschoven.
De Raad van State verklaarde het beroep gegrond en vernietigde het besluit van het dagelijks bestuur voor de geplande locatie.

De bewoners ondervonden hoe alert je moet zijn bij door de gemeente aangekondigde plannen voor de openbare ruimte. Als je niet op tijd en volhardend bezwaar maakt zijn ondoordachte plannen met ongunstige effecten voor omwonenden niet meer terug te draaien.

HIER de link naar de uitspraak van de Raad van State.

Werkzaamheden trambaan

Van 3 oktober t/m/ 4 november wordt de trambaan over de nieuwe Amstelbrug en aan het begin van de Ruysstraat vernieuwd. Er zal 24 uur per dag worden gewerkt dus niet alleen overdag maar ook ‘s nachts. Werkzaamheden die naar verwachting veel geluidsoverlast zullen brengen worden zoveel mogelijk overdag gepland.
Lees HIER wat dit voor jou kan betekenen.

Herdenkingsboek

Op dit moment schrijft Rogier Schavendeel, schrijver en uitgever van Herdenkingsboeken, een herdenkingsboek met informatie over Joodse bewoners in verschillende straten en buurten van Amsterdam. Zo ook over 200 bewoners van de Weesperzijde.
De kosten van dit boek worden op €400 geschat. De besturen van de Vereniging Weesperzijdebuurt en de Vereniging Buurtbehoud Weesperzijdestrook, van resp. het zuidelijk en noordelijk deel van de Weesperzijde, hebben besloten elk €100 bij te dragen.
Zodra het boek uitkomt, laten we het uiteraard weten.
Copyright © Vereniging Weesperzijdebuurt, All rights reserved.
e-mailadres: info@verenigingweesperzijdebuurt.nl