5 oktober 2015

water,fietsen, auto’s, parkeren

Reactie van het college van B en W op de meer dan 500 zienswijzen op het concept-Watervisie Amsterdam 2040 (posted 24-06-2016)

Geachte mevrouw, heer,

U heeft een zienswijze ingediend op de concept-Watervisie. In deze mail leest u hoe het college van B en W is omgegaan met de zienswijzen op de concept-Watervisie Amsterdam 2040 (december 2015) en uw zienswijze in het bijzonder. Daarnaast leest u meer over het vervolgtraject naar de definitieve vaststelling van de Watervisie Amsterdam 2040.

Het college van B en W heeft dinsdag 7 juni de Nota van beantwoording en wijzigingen Watervisie Amsterdam 2040 (mei 2016) vastgesteld. Diverse opmerkingen en suggesties zijn overgenomen en van andere legt het college uit waarom het de zienswijze niet of maar deels overneemt. Ook alle wijzigingsvoorstellen ten opzichte van de concept-Watervisie zijn in de Nota van beantwoording en wijzigingen opgenomen. Het bestand is helaas te zwaar om te mailen. U krijgt daarom een link naar de site waar u de Nota van beantwoording en wijzigingen kunt vinden. U vindt het document op onze site:

Nu het college heeft ingestemd met het stuk en het heeft vrijgegeven, wordt het samen met de concept-Watervisie behandeld in de raadscommissie Waterbeheer op donderdag 7 juli 2016. Als u daar behoefte aan heeft, kunt u in de commissie op 7 juli uw zienswijze nog kort toelichten.

Als u gebruik wilt maken van de mogelijkheid om in de commissie op 7 juli in te spreken, dan kunt u zich aanmelden via deze link:
Reactie Watervisie op de meer dan 500 zienswijzes

https://www.amsterdam.nl/gemeente/gemeenteraad/contact/contactformulieren/aanmelden_om_in_te/ Daar vindt u ook meer informatie over hoe het werkt. U kunt zich tot uiterlijk 24 uur van tevoren aanmelden als inspreker.

Na behandeling in de commissie wordt de concept-Watervisie Amsterdam 2040 met de Nota van beantwoording en wijzigingen ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad. De behandeling in de gemeenteraad is naar alle waarschijnlijkheid op 13 juli aanstaande.

Vriendelijke groet,

Roy Berents
Projectleider Watervisie Amsterdam 2040

Weesperzijde op de schop?!

Hier moeten wij NU als buurt op reageren, uw bewonerssteun is hard nodig.

Reageren kan nog tot 17 februari a.s.

Watervisie-plannen;

Momenteel ligt er een aankondiging en inzage van het conceptplan “Watervisie Amsterdam” bij de Centrale Stad, opgesteld door Ruimtelijke Ordening. Dit omvangrijke plan – waar wij helaas terloops kennis van hebben moeten nemen – zou de komende jaren (tot aan 2040) gefaseerd gerealiseerd moeten worden.

In het kort: dit is een grootstedelijke aanpak die gaat over alles op en naast het water, zoals recreatie, woonboten, pleziervaart, toerisme, etc. En over een ontlasting van het water in het centrum door “doortrekking” naar gebieden er buiten (waaronder Amstelroute). Zie:

Ligplaatsen voor rondvaartboten met horeca ernaast

In dit plan is in een themakaart* te zien dat op twee locaties op de Weesperzijde, naast roeivereniging De Hoop en ter hoogte van de Schollenbrugstraat/Berlagebrug, ruimte

ingetekend staat voor een locatie van ligplaatsen voor passagiervaart

(= rondvaartboten, passagierboten, salonboten, etc.).

Daarnaast staat in “Watervisie” geschreven dat in de buurt hiervan gezocht wordt naar opstapplekken voor touringcars.

In een andere themakaart** is naast deze ligplaatsen ruimte gereserveerd voor twee nieuwe, dan wel uitbreiding van bestaande, horecagelegenheden aan het water.

Aan de bewoners van de woonboten op deze locaties zal worden aangeboden te verhuizen naar de Houthavens, zodat ruimte kan worden gemaakt voor de aanlegsteigers e.d.

* “Passagiervaart en Cruisevaart”: (ingetekende bootjes)

** “Openbare ruimte en recreatie” (de 2 rode stippen zijn horecagelegenheden)

(De kaarten zijn een pdf-bestand; Google op:)

Deze buurt mag niet veranderen in een “verlengd centrum”

Ligplaatsen met grote aanlegsteigers voor rondvaartboten en salonboten, geparkeerde toeristenbussen, grote toename pleziervaart, grote toename drukte op en naast het water, vervuiling, luchtverontreiniging van de rondvaartboten, vervuiling van de wal, onveilige verkeerssituaties, en toename horecadruk; Dit willen wij niet in de Weesperzijdebuurt.

Niet geïnformeerd

Ruimtelijke ordening is de partij die dit plan opzet en vervolgens opdracht en taak heeft om richting te geven aan het bestemmingsplan. “Watervisie” is door R.O. niét gecommuniceerd aan externe belanghebbenden als Hoogheemraadschap, Waternet, Provincie, Havenbedrijf, Financiën, en andere externe belanghebbenden (waaronder buurtverenigingen). In maart wordt echter al een besluit genomen over het concept Watervisie en het richting geven aan het bestemmingsplan. Pas ná goedkeuring zal R.O. in mei/juni belanghebbenden informeren.

Passages uit “Watervisie”:

“De Amstel wordt getipt voor ligplaatsen voor de passagiersvaart/rondvaart. Hier waren in het verleden 44 initiatieven. Het niet van de grond komen had te maken met het vergunningsstelsel dat gekoppeld was aan de binnenstad. Dit is nu losgekoppeld, zodat initiatieven kansrijker zijn.”

(…)

“Er wordt gezocht naar een nieuwe groot- schalige overstapplek voor touringcars om toeristen in de rondvaartboten te laten stappen, zodat dit niet op de toch al zo drukke plekken aan de Prins Hendrikkade tegenover het Centraal Station gebeurt.”

Passages uit: “Stadsgesprek Watervisie”:

(stadsdebat 15 juni 2015 n.a.v. concept “Watervisie”):

“Roeiverenigingen hebben doorgaans weinig behoefte om hun deuren te openen. Ze hebben geen behoefte aan geld, wel aan ruimte. Naast de roeiverenigingen liggen vaak woonboten die best naar een andere plek willen vanwege geluidshinder. De gemeente kan die verhuizing faciliteren en de vrijgekomen ruimte onder voorwaarden van openbaar gebruik aan de roeivereniging ter beschikking stellen.”

(…) “Terrein bij de Montessorischool. Functie als parkeerplaats opheffen. Woonbootbewoners alternatieve ligplaats aanbieden. Moet kunnen, omdat de situatie direct naast roeivereniging Poseidon niet gunstig is voor de bewoners.”

Laat dit niet de toekomst van de Weesperzijde worden

Vereniging Weesperzijdebuurt gaat per ommegaande over deze aspecten uit “Watervisie” een Zienswijze indienen, met als hoofdargumenten;

– Geen verplaatsing/uitbreiding van de (water)drukte van Amsterdam-centrum naar Weesperzijde.

– Geen vervuiling van lucht, water, groen, rust door rondvaartboot-ligplaatsen, en eventueel bijkomende parkeerruimte voor touringcars.

– geen horecapunten/vergroting horeca, hierdoor zal de reeds bestaande horecadruk nog groter worden;

– De Weesperzijdestrook en de Amstel mogen niet economisch uitgebuit worden ten koste van bewoning, groen, rust, schone lucht en water, groenrecreatie, veiligheid.

– Wat stelt buurtparticipatie voor, terwijl wij de laatste jaren voortdurend geconfronteerd worden met nieuwe, ingrijpende plannen (zoals destijdse met Hostel W99), waar wij slechts achteraf, of overhaast via een Zienswijze op kunnen reageren.

– “Watervisie” druist regelrecht in tegen het gerealiseerde “Profielplan 2015” voor de Weesperzijde, dat gedurende jaren zorgvuldig is opgebouwd, mede dankzij bewonersinspraak, en dat uitgaat van “groen en recreatie” en niet van “economische aspecten en toerisme”. Deze plannen worden zomaar terzijde geschoven. Zie:

Stuur als bewoner van de Weesperzijdebuurrt nu een Zienswijze voor 17 februari a.s.!

Stuur dit bericht door aan buurtgenoten!

Des meer Zienswijzen worden ingestuurd, des te meer draagvlak, des te meer kans.

U kunt als bewoner zelf een Zienswijze schrijven (vermeld bovenaan “Zienswijze”), of de Zienswijze van de vereniging (hieronder) kopieren, printen, uw naam en adres eronder zetten, ondertekenen en voor woensdag 17 februari a.s. (!) insturen of mailen naar

Centrale Stad;

Betreft: Concept-Watervisie Amsterdam 2040

Amsterdam, 14 februari 2016

Geachte leden van de Gemeenteraad Amsterdam,

Zeer geschrokken hebben wij (helaas terloops) kennis moeten nemen van het conceptplan “Watervisie” van Ruimtelijke Ordening. Als bewoners-belangenverenging van het zuidelijk deel van de Weesperzijdestrook zijn wij uitermate verbolgen over het feit dat in “Watervisie” zeer ingrijpende plannen zijn opgenomen voor de Weesperzijdestrook.

Wij maken ernstig bezwaar tegen de volgende punten uit “Watervisie”;

– In de plannen van “Watervisie” worden op de Weesperzijde ter hoogte van roeivereniging De Hoop en tevens ter hoogte van de Schollenbrugstraat/Berlagebrug op de Weesperzijde ligplaatsen gereserveerd voor passagiervaart (rondvaartboten, passagierboten, salonboten).

(Zie: “themakaarten Watervisie: kaart “passagiervaart en Cruisevaart”)

– Tevens wordt gezocht naar parkeerplek/opstapplek voor touringcars in de buurt van deze ligplekken.

– Ook is direct hiernaast ruimte gereserveerd voor twee nieuwe horecagelegenheden/uitbreiding van bestaande horeca aan het water.

(Zie “themakaarten Watervisie: “Openbare ruime en recreatie”);

Deze plannen zouden in één klap de groene, recreatieve Weesperzijdestrook op de schop gooien en veranderen in een druk toeristisch gebied, als verlengde van het drukke centrum. Het wateraanzicht van de Amstel, het groene aanzicht van de wal, de groenrecreatie, de bewonersrust en woongenot zouden worden aangetast, de lucht en het water worden vervuild door de rondvaartboten en plezierboten die hier komen te liggen en continu aan- en afmeren. In “Watervisie” is te lezen dat er een streven is het water in de Amstel nog schoner te krijgen: dit is uiteraard niet te rijmen met de tegelijk opgaande sterke toename van vervuiling van rondvaartboten en andere recreatieboten.

De geplande opstapplekken voor touringcars met toeristen zullen leiden tot grote drukte, onveilige verkeerssituaties en vervuiling. In “Stadsgesprek Watervisie 15 juni 2015” is zelfs geopperd de ruimte naast roeivereniging De Hoop hiervoor te reserveren – nota bene recht tegenover lagere school De Pinksterbloem.

Door de voorgenomen horeca-locaties zal de horecadrukte aanzienlijk toenemen. Terwijl de huidige horeca (met terrassen) in deze woonbuurt nu toch al nauwelijks te combineren is met rustige bewoning en nachtrust.

De plannen voor de Weesperzijde uit “Watervisie” druisen bovendien regelrecht in tegen het gerealiseerde “Profielplan 2015” wat voor de Weesperzijdebuurt zorgvuldig, gedurende vele jaren en mede dankzij bewonersinspraak is opgesteld, en dat uitgaat van “groen, rust, en recreatie” voor iedereen. En niet van “economische aspecten, toerisme, overlast, vervuiling, en ondernemerswinst”; In “Profielplan” staat bovendien dat op de Weesperzijde geen bestemming meer is voor extra horeca.

Wij vragen ons steeds vaker af wat de gekozen Amsterdamse weg van “buurtparticipatie” überhaupt voorstelt, als deze buurt de laatste jaren voortdurend geconfronteerd wordt met nieuwe, zeer ingrijpende plannen (zoals bijvoorbeeld destijds hostel W99 in de oude brandweerkazerne Weesperzijde), waar wij slecht – of in dit geval zelfs niét – over worden geinformeerd en slechts overhaast via een Zienswijze of pas achteraf op kunnen reageren. En wat stelt buurtparticipatie voor als reeds gemaakte plannen en afspraken over deze buurt (zoals Principeprofiel) zo makkelijk en achteloos terzijde worden geschoven voor nieuwe plannen.

Al met al is het waanzin dat voor deze plannen, die met name zijn opgesteld vanuit economische belangen en daarnaast “om het centrum te ontlasten” (lees: uit te breiden), zomaar een groene, betrekkelijk rustige woonbuurt met duizenden bewoners, evenals de prachtige rivier de Amstel en haar groene recreatiekade zouden moeten worden opgeofferd. Wij zullen dit dan ook zeker niét laten gebeuren!

Wij hebben over deze ondeugdelijke plannen voor de Weesperzijde uit “Watervisie” contact gehad met de vereniging die in het noordelijk deel van de Weesperzijdestrook de bewonersbelangen behartigt – Vereniging Buurtbehoud Weesperzijdestrook. Graag verwijzen wij hierbij naar de door hen ingestuurde Zienswijze. Beide belangenverenigingen staan gezamenlijk in hun enorme afkeuring op de voorgenomen plannen voor de Weesperzijde uit “Watervisie”.

We dringen er met klem op aan dat u de juiste overweging maakt en kiest voor behoud van deze mooie, groene, recreatieve woonbuurt. En dat u de voorgenomen ligplaatsen voor passagiervaart aan de Weesperzijde – ter hoogte van roeivereniging de Hoop en ter hoogte van de Scholenbrugstraat – en de daarnaast voorgenomen horeca uit “Watervisie” zult schrappen.

Hoogachtend,

Namens het bestuur van Vereniging Weesperzijdebuurt,