16 juni 2017

Principe profiel Weesperzijde onderuit?

17-06-2017

Beste leden van de Vereniging Weesperzijdebuurt,

In 2015 is het principe profiel voor de Weesperzijde door het stadsdeel vastgesteld. Daarbij is door actief verzet van onze vereniging tevens besloten dat het niet als een dictaat wordt uitgerold, maar dat er over tal van zaken en met name over maatvoering nog gesproken kan worden. Ook is vastgelegd dat er alleen parkeerplaatsen mogen verdwijnen als er vervangende parkeerplaatsen komen.

Sinds kort is de gemeente gestart met concrete planuitwerking voor de Weesperzijde. Dat gebeurt in samenhang met het noordelijk deel (bij IJsbreker) en met het deel rondom de Pinksterschool.

Afgelopen dinsdagavond (13-06-’17, red.) heeft de gemeente in een beperkte klankbordgroep de eerste ideeën gepresenteerd. Daarbij ligt er nu een voorstel om het hele deel tussen 1e Oosterparkstraat en roeivereniging De Hoop vrij van parkeren te maken en om al die te verwijderen parkeerplaatsen toe te voegen aan de Weesperzijde tussen De Hoop en de speeltuin ter hoogte van nummer 111 door SCHUIN PARKEREN IN TE VOEREN AAN DE WATERZIJDE, en daarmee dus extra parkeerplaatsen te creëren. Dat in 2015 juist schuin parkeren door de gemeente in het kader van de verkeersveiligheid als een groot gevaar werd gezien, was nu even minder belangrijk.

De gemeente wil nog voor de zomer in overleg met het bestuur van onze vereniging,  en wil dit najaar overleg met alle bewoners om daarmee nog in 2017 een Voorlopig Ontwerp te kunnen afronden.

Dit betekent dat er dus werk aan de winkel is voor onze vereniging.

Deze mail is niet alleen bedoeld om jullie te informeren, maar ook om te vragen of er betrokken en liefst ook deskundige buurtbewoners zijn die  in een werkgroepje willen deelnemen om op deze plannen te kunnen reageren.

Overigens zullen we ons standpunt baseren op het door de leden aangenomen visiedocument waar we de belangrijkste uitgangspunten voor onze buurt hebben vastgelegd.

Dus laat door een reply (alleen aan mij!) weten als je in een dergelijke werkgroep wilt deelnemen.

Met vriendelijke groet,

Namens het bestuur Vereniging Weesperzijdebuurt,