Definitief plan Jan Bommerhuis

Boelens de Gruyter gaat het voormalige Jan Bommerhuis aan de Wibautstraat 80-86  in Amsterdam-Oost transformeren tot 162 huurwoningen. De ontwikkelaar investeert in totaal circa € 66 mln in het project. De huurwoningen worden afgenomen door het ASR Dutch Core Residential Fund.

De huurwoningen in het middensegment worden in de eerste helft van 2018 opgeleverd aan het ASR Dutch Core Residential Fund. Het 21.000 m² grote gebouw met op de begane grond een Albert Heijn was jarenlang een dependance van de Hogeschool Amsterdam.

De appartementen variëren in omvang van 35 tot 88 m² en worden een mix van woningen geschikt voor diverse doelgroepen. De Albert Heijn supermarkt blijft gevestigd in het iconische pand op de hoek van de Wibautstraat en de Eerste Oosterparkstraat en zal tijdens de bouw gewoon geopend blijven. De Albert Heijn was vooralsnog huurder van het pand op de begane grond, maar koopt de winkel nu van Boelens de Gruyter.

Het project is in nauwe samenwerking met de omgeving vormgegeven. De duurzame woningen krijgen het energielabel A. De bovenste laag van het pand wordt gesloopt en er worden drie woonlagen toegevoegd. Het gebouw dat zichtbaar is vanaf de Amstel krijgt een nieuw gevelontwerp dat volgens de ontwikkelaar past binnen de krachtige uitstraling die momenteel in de Amsterdamse ‘Knowledge Mile’ gerealiseerd wordt.

Het ontwerp is gemaakt door Penta architecten, de constructeur is Van Rossum en de aannemer is BAM woningbouw.

Verslag bijeenkomst 25-11-2015

De projectontwikkelaar Boelens de Gruyter nodigt u uit voor een informatieavond inzake de transformatie van het Jan Bommerhuis aan de Wibautstraat 80-86 waarbij de gemeente ook aanwezig zal zijn. Boelens de Gruyter is voornemens om het pand ‘’het Jan Bommerhuis’’ te herontwikkelen naar huurwoningen.

25 november 2015 zijn we met een groot aantal buurtbewoners en geïnteresseerden bij elkaar gekomen om de plannen van de Wibautstraat 80-86 te bespreken. We hebben in de tussentijd niet stil gestaan en hebben het ontwerp verder uitgewerkt naar een definitief plan. We hebben dit in meerdere sessies ook besproken met een aantal actieve buurtbewoners en verenigingen.
We hebben de omgevingsvergunning ingediend en we zouden graag tijdens deze informatieavond het definitieve plan en de planning willen bespreken.
Datum: Woensdag 13 april 2016
Tijd: 19:25 uur tot circa 21:00 uur
Locatie: Class rooms, Wibautstraat 125-131 Amsterdam

Aanwezig:
• Stadsdeel Oost, Gemeente Amsterdam
• Ontwikkelaar Boelens de Gruyter
• Penta Architecten
Programma avond:
• Aanvang
• Inleiding
• Stedenbouwkundige en architectonische toelichting definitief plan
• Toelichting planning transformatie