Herinrichting Weesperzijde, bericht van Gemeente Amsterdam

Bewoners Weesperzijde (deelgebied Zuid)

Ons kenmerk

Behandeld door

Onderwerp

22 september 2021 Z-21-52546 / UIT-21-50409

Ingenieursbureau, Willemijn Luchtenbelt, E: Weesperzijde@amsterdam.nl

Werkzaamheden Weesperzijde-zuid binnenkort van start

Beste bewoners en ondernemers,

We werken aan een grote opknapbeurt van de Weesperzijde. Eind oktober starten we met de werkzaamheden aan het zuidelijk deel van de Weesperzijde (tussen de Schollenbrug en roeivereniging De Hoop). In deze brief vertellen we hier meer over. Ook nodigen we u uit om op donderdag 14 oktober tussen 16.00 en 19.00 uur langs te komen bij roeivereniging De Hoop. Tijdens deze inloopbijeenkomst vertellen we u graag meer over de werkzaamheden. U dient zich hiervoor vooraf aan te melden.

Werkzaamheden

De werkzaamheden beginnen op 25 oktober 2021. De aannemer begint in het zuiden (bij de Schollenbrug) aan de oostkant van de straat (de kant van de gebouwen). Deze oostkant van de straat vervangen we van zuid naar noord. Daarna is de andere kant (de waterkant) van de straat aan de beurt. Daarbij werkt de aannemer van noord naar zuid. Door op deze manier te werken zorgen we dat de Weesperzijde zo goed mogelijk bereikbaar blijft voor fiets- en wandelverkeer.

Aanmelden

Vanwege de coronamaatregelen kunt u op 14 oktober alleen op inschrijving langskomen. U kunt zich hiervoor aanmelden door te mailen naar weesperzijde@amsterdam.nl. Vermeld welk tijdstip (tussen 16.00-19.00 uur) u het beste uitkomt en met hoeveel personen u wilt komen. Wij sturen u een bevestiging met daarin een tijdvak waarin u samen met een aantal andere bewoners en ondernemers op gepaste afstand welkom bent. Ook wordt bij binnenkomst gevraagd naar de CoronaCheck-App.

Tijdens de bijeenkomst gaat het over de werkzaamheden en de planning. Ook stellen we u voor aan de contactpersonen die bij de werkzaamheden betrokken zijn.

Bezoekadres Oranje-Vrijstaatplein 2 1093 NG Amsterdam

1090 GV Amsterdam Telefoon 14020 www.amsterdam.nl/oost

Wanneer Waar Aanmelden

Donderdag 14 oktober tussen 16.00 en 19.00 uur
Roeivereniging de Hoop , Weesperzijde 1046-A, 1091 EH Amsterdam Mail naar weesperzijde@amsterdam.nl

page2image66993344 page2image66993536

Wat vooraf ging

In 2018 werd het Definitief Ontwerp voor het zuidelijk deel van de Weesperzijde vastgesteld. Sinds die tijd bereiden we de werkzaamheden voor. Er is vastgelegd hoe de straat bereikbaar, leefbaar, veilig en geïnformeerd blijft tijdens de werkzaamheden. Ook kozen we een aannemer voor het werk. De aannemer die gekozen is om de werkzaamheden uit te voeren is H. van Wijk Infra B.V.

Panden controleren

Tijdens de werkzaamheden ontstaan op bepaalde momenten trillingen, bijvoorbeeld tijdens het weghalen van het oude asfalt. Dit gebeurt gecontroleerd en is daarvoor waarschijnlijk beperkt. Maar er is een kleine kans dat er schade aan uw pand ontstaat. Mocht dit bij uw woning of bedrijf gebeuren, dan is het voor de verzekering noodzakelijk om aan te kunnen tonen dat de schade is veroorzaakt door de werkzaamheden. Daarom laat de gemeente Amsterdam controleren hoe de panden erbij staan voordat de werkzaamheden beginnen. Dit wordt een bouwkundige vooropname genoemd en wordt uitgevoerd door Hanselman Groep BV. Zonder deze vooropname is het aan u om achteraf aan te tonen dat er vóór de werkzaamheden geen schade was. Dat blijkt vaak erg moeilijk.

Groen van bewoners

Langs de Weesperzijde zijn veel geveltuintjes en er staan veel plantenbakken van bewoners. Tijdens de werkzaamheden vragen we u de plantenbakken tijdelijk van de straat en stoep te halen. Lukt het niet om een plantenbak zelf weg te halen, dan kunnen we in een enkel geval onderzoeken of er maatwerk mogelijk is. Hiervoor kunt u contact opnemen met de omgevingsmanager. Haar gegevens vindt u onderaan deze brief. Om de geveltuinen wordt tijdens de werkzaamheden heen gewerkt. Wilt u erop letten dat de begroeiing niet teveel over de stoep groeit? Dat kan in de weg zitten bij de werkzaamheden. Wij verzoeken u losse plantenbakken voor woensdag 20 oktober te verwijderen.

Tijdelijk geen andere werkzaamheden

Tijdens de werkzaamheden op de Weesperzijde is de ruimte beperkt. Hierdoor is het op dat moment niet mogelijk om bijvoorbeeld verhuizingen (tijdens elke uitvoeringsfase) of andere werkzaamheden in te plannen. Is het toch nodig dat u komend jaar in het werkgebied moet zijn? Maak dit dan ruim van tevoren vooraf bekend bij de omgevingsmanager op onderstaand emailadres. De omgevingsmanager kan aangeven wat de mogelijkheden zijn.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over de werkzaamheden op www.amsterdam.nl/weesperzijde. Ook vindt u daar de plannen voor de andere delen van de Weesperzijde. Heeft u nog vragen? Mail dan naar omgevingsmanager Willemijn Luchtenbelt via weesperzijde@amsterdam.nl.

Met vriendelijke groet,

Janine van Arnhem Projectmanager Weesperzijde