Nieuwsbrief De Duurzame Gijsbrecht

De Duurzame Gijsbrecht

NIEUWSBRIEF no.12
9 oktober 2019

Het is enige tijd stil geweest rond de activiteiten van de Duurzame Gijsbrecht en van de Weesperzijdestrook. Deze nieuwsbrief is een korte update en gaat uit naar alle bewoners in dit gebied. Voor zover we daarvan een emailadres hebben, uiteraard.Om een zo volledig mogelijk adressenbestand te krijgen kan het zijn dat je binnenkort een email ontvangt met de vraag of je ons kunt helpen met het verzamelen van emailadressen van jouw buren. Wellicht kan jij dat zelf al doen of anders aan hun vragen ons hun emailadres te sturen.

Financiële afrekening
Veel bewoners vragen zich af hoe de autoloze periode in juli is betaald. Het korte antwoord hierop is: de totale kosten waren zo’n €25.000. Daarvan heeft de gemeente ongeveer €5.000 betaald en hebben twee bewoners te rest (€20.000) uit hun eigen zak betaald.
Lees hier meer
Duurzame buurt
Onze initiatiefgroep, die ooit bestond uit zo’n tien buurtgenoten, heeft zich tot doel gesteld de buurt duurzamer te maken. Aanvankelijk ging het om twee projecten: Kijken hoe we anders om kunnen gaan met onze auto’s en het duurzamer maken van onze huizen.Anders omgaan met auto’s kan betekenen dat je jouw auto wat vaker laat staan, hem gaat delen, dat je mogelijk niet in de buurt parkeert en in een enkel geval zelfs opgeeft voor een alternatief. Niets moet, maar misschien kan je er wel eens over nadenken. Om dat te bewerkstelligen hebben we één maand, in juli jl., een deel van de straten autovrij gemaakt en van plantenbakken voorzien. We hebben het allemaal kunnen zien.Eén klein initiatief is inmiddels gehonoreerd: we hebben op de hoek van de Gijsbrecht van Aemstelstraat en de Weesperzijde een Autodate parkeerplaats gekregen voor MyWheels. Dat is een platform waarbij je jouw auto door buurtgenoten kan laten huren. Klik hieronder op de knop om meer te weten te komen over MyWeels.nl
Je huis duurzamer maken is ingewikkelder.
Wat kan je doen en hoe kan je dat doen? Het kost natuurlijk geld en dat moet je maar hebben. Maar misschien kunnen we door gezamenlijk stappen te maken en door eerst onderzoek te doen, er achter komen wat mogelijk is. Ook individueel. Om dan gezamenlijk offertes aan te vragen en kosten te drukken, financiering te vinden en gezamenlijk huizen duurzamer te maken. Ook hier geldt uiteraard: niets moet. Iedereen is vrij om mee te doen.En verder?
Inmiddels zijn er nieuwe ideeën aangedragen. Is het mogelijk om gezamenlijk energie op te wekken? Wat denk je van de aanleg van een warmtenetwerk? En moeten we ook niet aan een glasvezelnet?
Kunnen parkeerplekken niet ParkPlekken worden? Allemaal zaken waar we tijd en energie in kunnen steken. Daarom willen we nog maar eens een keer benadrukken dat als je enthousiast bent voor een van deze of wellicht andere plannen, je zo een nieuwe initiatiefgroep kunt beginnen. Stuur ons maar een email!
Tenslotte: De Plantenbakken
Op veel plekken hebben we plantenbakken geplaatst. Met name in de Gijsbrecht van Aemstelstraat en een deel van de Weesperzijde. Wij roepen iedereen die in de buurt van deze bakken woont op om een plantenbak te adopteren en te onderhouden. Hieronder kan je je opgeven.
Helmi Wakkie heeft tips en adviezen hiervoor opgesteld.
Klik hier voor Helmi’s advies
Ik geef me op om een (of meer) plantenbakken te onderhouden
Copyright © 2019 De Duurzame Gijsbrecht, All rights reserved.

Ons voorlopige emailadres is:
jhalewijn@xs4all.nl

Email Marketing Powered by Mailchimp